Karrier, Állások

Online vagy offline?
Álláskeresés megkezdésével számos csatornán keresztül van lehetőséged elérni a potenciális munkaadókat. Minden csatornának megvannak a maga mesterfogásai és praktikái, azonban a járatlan pályakezdők könnyen útvesztőben találhatják magukat. Céljaid megfelelő ismeretével és a megfelelő trükkök alkalmazásával könnyen átláthatod az álláskeresési csatornák labirintus rendszerét.

Álláskeresés előtt
Az önéletrajz bevetése előtt tisztába kell jönnöd magaddal és céljaiddal. Ez azért fontos, hogy tudd, az állás, aminek a megszerzéséért küzdesz, valóban kifizetődő-e számodra. Ebben segíthetnek önismereti tesztek, és a tudatos karriertervezés. Ha felvázolod magad előtt a lehetséges karrier utakat – amelyek persze korántsem kőbe vésettek – láthatod, hogy érdemes-e megtenni az első lépéseket felé. Ezután határozd meg a célállásod minél részletesebben! Milyen munkakörben, milyen feladatokat látnál el szívesen?
Válaszold meg a következő kérdéseket: milyen szakmai kihívásokkal szeretnél szembe kerülni, milyen anyagi színvonalat képzelsz el, vagy helyileg hol akarsz dolgozni, mennyire vagy mobil. Az álláskeresési útvonal még pontosabb kijelöléséhez készíthetsz egy céglistát is, ahová azokat a cégeket sorold fel, ahol szívesen dolgoznál.
Önismereti szempontból tisztában kell lenned erősségeiddel, gyengeségeiddel és a lehetőségeiddel. Gondolkozz el, hogy milyen munkával töltenéd szívesen a mindennapjaid, milyenné szeretnél válni magánemberként, és milyen jövőbeli családkép van előtted. Ezeknek a céloknak már az első lépéseknél meghatározó szerepük van.
A következő bontásban tekintheted át a céljaid:
Rövid távú célok – ide tartoznak azok a célok, amelyek két éven belül kivitelezhetők. Például a szakmai gyakorlat, az első munkahely megszerzése vagy a nyelvvizsga.
Középtávú célok – a kettőtől öt éves időintervallum között megvalósítható célok, mint a magasabb pozíció, illetve jövedelem elérése, a szakmai specializáció, vagy a másoddiploma.
Hosszú távú célok – azok a célok, amelyek megvalósulásához több mint öt évre van szükség.

Lehetséges csatornák

On-line
Karrier portálok – ezekből számtalan szereplő található a piacon. Csak néhány példa: www.allas.lap.hu; www.monster.com; www.jobmonitor.hu; www.jobline.hu; www.profession.hu; www.workania.hu, de olyan oldalak is szóba jöhetnek, mint a Nők Lapja Állásajánlatok rovat, vagy Index Karrier rovat. Rengeteg hasznos funkcióval rendelkeznek, és a szolgáltatásaik többsége ingyenes, hiszen a bevételük a munkáltatók oldaláról származik. Lehetőség van konkrét munkaterület szerint keresni, feltöltheted a CV-det, értesítéseket és hírlevelet kaphatsz, illetve egyéb fontos információkat, segédleteket, cikkeket és teszteket. Találhatsz olyan portált is, ahol az ott meglévő adatbázis alapján láthatod, hogy milyen karrierlépcsőkön mentek keresztül a hozzád hasonló pozícióból induló pályakezdők.
Vállalati karrier oldalak – jellemzően a nagyobb cégek tartanak fenn karrierportált, de általánosságban elmondható, hogy középvállalkozásoknál is található legalább egy e-mail cím a személyi ügyekért felelős kolléga eléréséhez. Ezeken a weboldalakon pontos leírást találhatsz a karrierlehetőségekről, állásajánlatokról, továbbá megtudhatod a HR-es kolléga nevét is, akihez továbbküldöd majd önéletrajzod, így névre szólóan írhatod a motivációs levelet.
Itt előveheted a már megírt listádat, amiben összegyűjtötted a preferált cégeket, és a karrierportálra direkt feltöltheted az önéletrajzod vagy elküldheted e-mailben. Ezt spontán CV küldésnek is szokták nevezni, hiszen ilyenkor általában nem egy meghirdetett pozícióra jelentkezel.
A személyzeti tanácsadók/fejvadászok – a különbség a két fogalom között, hogy a személyzeti tanácsadók az alsó- és középszintű pozíciókra keresnek jelöltet, a fejvadászok többnyire a már tapasztalattal rendelkező álláskeresőkkel foglalkoznak, és ott is javarészt felsővezetői szinttel.
Személyzeti tanácsadókat azok a cégek veszik igénybe, akik nem tudnak, vagy nem akarnak saját személyzeti szakembereket alkalmazni, ezért outsource-olják ezeket a feladatokat. A szolgáltatásaik az álláskeresők számára ingyenesek. A jelentkezők adatait négy hónaptól egy évig tartják az adatbázisukban díjmentesen.
Visszajelzést abban az esetben kapsz, ha egy általuk keresett pozícióra alkalmasnak találnak. Előnye, hogy szakterületekre specializálódott cégek találhatók közöttük, így a megfelelő tanácsadót lehet alkalmazni egy pozíció megüresedésénél. Hátránya a közvetítésből fakadó időigényesség, hiszen nem kapsz azonnali állásajánlatot a tanácsadótól, hanem a cég végső beleegyezésére is szükség van.
(Példa: http://www.grafton.hu, vagy http://www.job-center.hu/ )

Off-line
Újsághirdetések - Saját hirdetés feladása
Ezek közül az ismertebb napilapoktól kezdve, pl.: Népszabadság vagy Hajdú-Bihari Napló, az ismertebb hetilapokon át, mint a HVG vagy a Figyelő, egészen a szakmai lapokig – munkaügyi szemle, mérnök újság – eljuthatsz, és érdemes is végigböngészni őket.
Kis cégeknél gyakori, hogy nem hirdetik meg az állást, hanem először a helyi kínálatot nézik át. Ezért is lehet érdemes saját hirdetést feladni, megjelölve a végzettséged és nyelvtudásod valamint, hogy milyen jellegű állást keresel. Ilyen hirdetéseket például a Hajdú Apróban is feladhatsz.
Hirdetések fajtái
Legelterjedtebb a cég megnevezésével történő hirdetés. A cégnek ez reklám lehetőséget is jelent, hiszen megjelenik a cég neve illetve a logója, ráadásul a hirdetés szövegében, a cég bemutatásakor is megpróbálják fényezni magukat. Ilyenkor a következő tipikus mondatokkal találkozhatunk: „Az XY ZRT. a … termékek piacvezető kelet-európai gyártója, magyarországi leányvállalatának dinamikus növekedése következtében…”
Egy személyzeti tanácsadó cég hirdetésénél a klienseik adatait bizalmasan kezelik, így a megrendelő, munkaadó cég nevét is sokszor homály fedi, pl.: „Megbízónk egy svéd tulajdonú, nagy múltra visszatekintő cég…”
Találkozhatsz olyan hirdetéssel is, ahol a cég nem kerül megnevezésre. Erre akkor kerül sor, ha a cég nem akarja felfedni kilétét a versenytársak miatt. Olykor valójában nem keres senkit, csak az adatbankját bővíti. Munkavállalói szempontból riasztó lehet, hiszen nem tudod, hogy hova adod be a jelentkezésed, és így a motiváció megfogalmazása illetve önmagad ösztönzése is nehezebb.
Új üzlet nyitásakor vagy új cég alapításakor gyakori, hogy a munkaadó gyűjtőhirdetést ad fel. Például egy üzlet nyitásakor egy hirdetésen belül egyszerre kereshet a cég üzletvezetőt, üzletvezető helyettest, és eladókat is.
Networking – kapcsolati tőke
Az egyik legjelentősebb álláskeresési csatorna a személyes kapcsolatok megléte, ezek felhasználása. Ezért érdemes listát írnod a potenciális kapcsolataidról, akik segíthetnek az álláskeresésben! Ezek között lehetnek tanárok, szakmai gyakorlati vezetők, barátok, családtagok, volt egyetemi csoporttársak, és akár szomszédok is. Közöld minél több emberrel, hogy állást keresel, hangoztasd ezt egyfolytában on- és off-line!
Küldj körüzenetet az általad regisztrált közösségi oldalakon, tudasd a környezeteddel, hogy ha találkoznak egy lehetőséggel, akkor Téged keressenek meg először! Az ajánlásokon alapuló munkatárskeresés azért előnyös a cégeknek, mert megbízható forrásból kapják az információt és emellett roppant költséghatékony módszer.
Állásbörzék
Szinte minden nagyobb egyetem szervez állásbörzét, több helyen pedig évente két alkalommal is (őszi és tavaszi rendezvény). A cégeknek elsősorban reklám lehetőség, másodsorban az adatbázisukat bővíthetik – későbbi pozíciókhoz - de a konkrét állásajánlat ritka. Mellette szól, hogy közvetlen kapcsolatba kerülhetsz a cég képviselőivel, információt gyűjthetsz róluk – későbbiekben jó pont, ha egy adott névre hivatkozva keresed meg őket.
Mindemellett szakmai előadásokat hallgathatsz, és próbainterjúkon vehetsz részt magyar és már angol nyelven is. Önismereti teszteket tölthetsz ki, és grafológia vizsgálatnak vetheted alá magad. Ezek segítséget adhatnak még az álláskeresés megkezdése előtt, továbbá kiadványokat gyűjthetsz, melyekben sok cégről olvashatsz. Ezek jó alapanyagot szolgáltatnak a spontán CV küldéshez.
Az állásbörzék is igényelnek felkészülést, hiszen benyomást tehetsz a későbbi potenciális munkaadóidra. Érdemes több nyelven elkészített önéletrajzzal készülni (általában angol és magyar). Ha van kiszemelt cég, akiről tudod, hogy megjelenik a börzén, akkor külön fel is készülhetsz adott cégről. Fontos még, hogy légy ápolt és öltözz hétköznapi módon mégis elegánsan!
Munkaügyi Központok/Alapítványok
Minden megyében megtalálhatod őket, és szolgáltatásaik díjmentesek. Nemcsak állásközvetítéssel foglalkoznak, hanem tanfolyamok és tréningek szervezésével, és feladataik között megtalálható a tanácsadás is. Főként alacsonyabb végzettséggel rendelkező álláskeresőkkel foglalkoznak. Hátránya, hogy elhúzódó és hosszadalmas lehet.
Az Európai Foglalkoztatási Mobilitás Portálja: http://eures.europa.eu

Karrier Irodák - nem csak végzősöknek
Legfontosabb feladatuk: tanácsadással és információszolgáltatással segíteni a munkaerőpiacon való eligazodást, különböző rendezvények, fórumok rendezésével találkozási felületet biztosítani a munkát kereső végzős hallgatók és a cégek számára.
Egyéb tevékenységek:

  • ᐤ önéletrajz tanácsadás: segítségnyújtás önéletrajzod megírásában,
  • ᐤ munkaerő-piaci információk gyűjtése, feldolgozása és közzététele,
  • ᐤ felkészítés interjúra,
  • ᐤ állásközvetítés, toborzás, kiválasztás,
  • ᐤ szakmai gyakorlati lehetőségek felkutatása,
  • ᐤ állásbörzék szervezése,
  • ᐤ álláskeresést segítő kiadványok szerkesztése,
  • ᐤ tréningek szervezése.

Álláshirdetések a Debreceni Egyetemen
http://www.unideb.hu/portal/hu/node/353

Agrártudományi Központ
http://portal.agr.unideb.hu/szolgaltatasok/allashirdetesek/allasajanlatok_vegzos_hallgatoinknak.html

BTK Angol-Amerikai Intézet:
http://ieas.unideb.hu/index.php?p=691

Informatikai Kar
http://www.inf.unideb.hu/karunk/allasok.php

Műszaki Kar
http://karrier.eng.unideb.hu/

Természettudományi és Technológiai Kar
http://ttk.unideb.hu/index.php?option=com_content&task=view&id=189&Itemid=158